RODNEY-P – Kmotr UK hiphopu

„Je spousta dobrých věcí, co teď leze z Anglie. Spousta! Jsou to dobrý časy!“

„Spousta z MC’s na scéně stojí sice za hovno, ale vývoj jde správným směrem.“

„Když jsme začínali, nikdo nerapoval s Britským přízvukem a kluci na domácí hiphopové scéně nad námi kleli. Říkali nám, že tohle není hip hop, protože ten má znít Americky.“

„Musíš vždycky reprezentovat odkud jsi, používat svůj akcent a mluvit tak, jak normálně mluvíš. Cokoliv jiného je podvod!“

KOHO CENÍ KMOTR?

Cením spoustu lidí. Skinnyman si dělá svoje. Nové album od Roots Manuva je vynikající, stejně jako nový album Blak Twang. Spoustu dobrý práce odvádí i MCD nebo třeba novej týpek, který by měl brzy vyjít - Pesci… Jedním z nejlepších MC’s, které jsem v životě slyšel je určitě Sway Dasafo.

Pro ty z vás, koho by zajímala historie Britského hiphopu není potřeba zajít dále než leží pojmy London Posse a Rodney P… Odchytnul jsem si kmotra Anglické scény, abychom si pokecali o současné stavu scény, jeho prvním sólo albu, stejně jako o tom, jak ovlivnil celou generaci Britských rapperů…

- Tuco: Mohl by ses trochu představit, pro české fandy, kteří nejsou úplně znalí poměrů na britské scéně?

Rodney P: Jasně. Jsem Rodney P aka The Riddim Killa. Býval jsem v kapele London Posse, která začínala už před hodně dávnou dobou. Jsem jenom UK hip hop soldier, kterej pořád maká.

- Poslední dva až tři roky kráčí Britská hiphopová scéna od jednoho úspěchu k druhému. Proč myslíš, že tomu tak je?

Hlavním důvodem je vyšší standard. Ten totiž v Anglii dlouhou dobu nebyl na tak vysoké úrovni jak by býval mohl být. Až dnes jsme konečně v době, kdy vzniká spousta kvalitní muziky, to je to hlavní…

- Myslíš, že je to jen vývoj?

Progres! Všechno to je o vývoji… Velkou roli v anglickém hiphopu sehrál Eminem, který donutil lidi znovu poslouchat, víš jak.

- Eminem?

Jo, Eminem hrál velkou roli v tom, jak dostat anglickou hiphopovou scénu do pohybu. Donutil lidi naslouchat. Koncem osmdesátých a začátkem devadesátých let, byl Anglický hip hop velkou věcí s obrovským publikem, ale to se postupně přesunulo ke scénám house music, garage a drum ‘n bassu. Hip hop už nikdo moc neposlouchal, přesto tu pořád byl a mi dělali svoje věci. Nezůstávali jsme na jednom místě, pohybovali se vpřed a pomáhali zvednout standard a kvalitu týhle muziky. Nakonec nás lidi začali znovu poslouchat.

- Myslíš, že konexe s drum ‘n bassem a garage pomohli Anglii v tvorbě jejího vlastního zvuku?

Jo, určitě. Myslím, že ze začátku to Anglickému hiphopu jen vzalo posluchače, ale teď naopak bereme lekce naučené od drum ‘n bass a garage. To, co se naučili oni, se tak dostává zpátky do hiphopu. Spousta z těch kluků jsou tak jako tak hiphopoví fandové. Do hiphopu se tak dostává i mnohem víc peněz a celej business se zlepšuje. Dřív nám stačilo, že se naše desky dostaly ven, dnes už se dokážeme starat mnohem líp i o obchodní stránku, takže se scéna vyvíjí i v tomto ohledu.

- A co produkce?

Určitě. Ve smyslu zvuku to přineslo zcela nový sound. Spousta z těch „die hard hip hop kids“ má pořád problém pohnout svou hlavou a pochopit, že UK hip hop nemá znít jako to, co přichází z Ameriky nebo odkudkoli jinud. Má znít originálně a nově. Drum ‘n bass a garage do téhle muziky přinesli spoustu nových vibrací. Pro mě jsou věci jako Lethal B, Pow, nebo Dizzie Razcal UK hip hop, mají to jen trochu jinak hozený.

- Co je to „grime“? Nemám ani páru a myslím, že naši čtenáři na tom nejsou o nic líp?

Haha, jo, jseš už nějakou dobu pryč, brácho..! Grime je…, no, pro mě je to UK hip hop. Prostě zní jinak… je víc… no… jak popíšeš grime? Prostě Grimey (pozn.: v překladu něco jako drsný a špinavý), brácho.

- Hahaha.

Je to opravdu tvrdý druh pouliční hudby, ale je to MCing, jsou to beaty, lyrické patterny, je to jiné. Je to Anglická záležitost a je to druh hiphopu…

- Takže je to v pohodě? Hahaha

No, pokud tomu přijdeš na chuť, bude se ti to líbit. Pokud ne, samozřejmě nebude, ale tak nebo tak, je mi to jedno. Myslím, že nějaký pecky jsou v pohodě. Spousta z MC’s na scéně stojí sice za hovno, ale vývoj jde správným směrem. Jsou to jiný vibrace, není to hudba, kterou by sis pouštěl doma, ale muzika do klubů. Má spoustu energie. Pokud jsi v klubu a zahrajou něco grime, začneš skákat jak magor, věř mi. Doma bych si to nepustil, je to pro děti.

- Co si myslíš o Goldie Looking Chain (pozn.: komediální Velšská rapová parta, v současnosti vévodící anglickým hitparádám)?

Nemůžu tu sračku snýst, podle mě to je nesmysl…

- Já je ani neslyšel, takže nedokážu jmenovat ani jednu jejich skladbu. Jen jsem o nich četl dost zlého…

Je to nesmysl a nemá to nic společného s hiphopem, nemá to nic společného s námi.

- Co tě konečně přesvědčilo, abys vydal sólo LP?

Nepotřeboval jsem žádné přesvědčování. Prostě jsem chtěl. Chtěl jsem vydat album, ale nikdo mi nenabízel smlouvu, podle mých představ. Až jsem se domluvil s Braintaxem a založil náš vlastní label.

- Znamená to, že sólo LP je něco, co jsi vždycky plánoval?

Ani ne. Nikdy jsem tu muziku nijak nehrotil, chápeš? Dělal jsem si ostatní věcí a bylo mi fajn. Nebyl jsem v pozici, abych startoval vlastní label a nabídky, který jsem dostával nebyly dobrý. Říkal jsem si: „v pohodě, nic dělat nebudu.“ Dokud jsem nebyl připraven na založení labelu, žádné album vycházet nemělo. Když jsem se do něj konečně pustil, zabralo mnohem déle, než jsem čekal, protože s tím byla spojená spousta bolehlavů. Bylo to tvrdý, hahaha.

- Původně mělo vyjít už v roce ’02. Pamatuji se, že ještě než jsem odjel z Anglie, vyšla recenze v Hip Hop Connections a v kanclu Lowlife se váleli bedny promáčů…

Jo jo. Byly tam spousty změn v aranžích, nové skladby… nějaké skladby jsme vyhodili… ale za výsledek, který nakonec máme, jsem rád.

- Kolik zůstává z toho originálu na desce The Future z roku ’04?

Vyndal jsem všechny starý věci. Všechno, co už bylo venku… Až uslyšíš tuhle desku, nenajdeš na ní jedinou vydanou skladbu… tedy krom “Riddim Killa“. Jenom samá nová muzika.

- Co můžou lidi od The Future čekat?

Hip hop reggae vibrace brácho. Hip hop reggae album, který se kouká dopředu. Nejsem o chcaní na schodech u rozbitýho výtahu, stání na rohu ulice, depkách a sračkách… To už jsem dělal v osmdesátejch letech a pokud bych to jel pořád dokola, udělalo by to ze mě smutného bráchu… Jsem progresivní, daří se mi dobře a právě teď je to pro mně všechno o vibracích… Vibrace, sociální záležitosti, uvědomělé věci… Ale budeš muset pozorně naslouchat a udělat si na to svůj vlastní názor.

- Během posledních deseti let jsi nasbíral spoustu zajímavých společných skladeb, byly nějaké z nich tvé oblíbené nebo nad jiné zajímavé?

Nemám žádné oblíbené, znáš mně Tuco. Pracuju na základě vibrací. Když jsou dobré, můžem spolu dělat, když ne, nevznikne nic. Mí oblíbený lidé jsou ti, se kterýma je sranda…

- A co ta skladba s Björk? Nikdy jsme jí neslyšel a řekl bych, že je asi těžko k sehnání, ne?

Vlez na net, otevři eBay a najdeš jich tam spousty… Věř mi, tak jsem přišel i k té své.

- Cože? Ty sis koupil vlastní desku přes eBay? To si děláš prdel, ne?

Jo, víš jak, jsou na ní ty dvě skladby, co jsem s Björk nahrál a dva remixy téhle skladby. Americkou verzi jsem nikdy neměl, tak jsem šel na eBay a jednu si koupil.

- A to ti nemohl nějakou pořídit někdo z labelu?

Ne, už žádnou neměli. Ale už je to nějakou dobu.

- Hahaha. Děláš z lidma ze spousty různých žánrů…

Jak už jsem říkal, je to jen o vibracích… Jsem hiphoper tělem i duší, ale mám rád muziku jako takovou. Jediné pravidlo, kterým se řídím je, že když jdu ze studia, musí se mi to líbit. Dělám se všemi, napříč hudebními žánry, všemi druhy hudby, které mám rád.

- Pravda. Když se ještě vrátím k London Posse, nakolik jste myslíš ovlivnili dnešní tvář Anglického hiphopu?

Hodně. Nechi znít jako vejtaha, ale je to prostě fakt, vždyť víš. Když jsme začínali, nikdo nerapoval s Britským přízvukem a kluci na domácí hiphopové scéně nad námi kleli.

- Fakt?

Jo. Říkali nám, že tohle není hip hop, protože ten má znít Americky. Poslouchali nás rockeři a bílý kluci, co nosili hadry South London Pringle, protože jsme mluvili jazykem, kterýmu rozuměli. Hudební tisk nás zbožňoval, ale hiphopová scéna nás ze začátku příliš necenila. Naše kombinace hiphopu s reggae, mohla vypadat trochu „gymnazijně“. Ale když jsme vyšli, trochu jsme to přitvrdili, až si nás nakonec zamilovali, protože jsme byli drsnější a lepší než oni. Začali jsme jako první dělat věci pořádně, a to je prostě fakt... Během let se věci otočili naším směrem, protože musíš vždycky reprezentovat odkud jsi, používat svůj akcent a mluvit tak, jak normálně mluvíš. Cokoliv jiného je podvod! Nakonec tak začala přemýšlet celá scéna! My byli kapelou, co tohle uvědomění do UK hip hop scény přinesla.

- Myslím, že tahle inspirace docestovala i dále. Přesně tak to totiž mají i kluci v Austrálii…

V Austrálii máme spoustu fandů. Byl jsem tam loni a lidi mají pro naší práci uznání, to je úžasný.

- Když dojde na rapování vlastním akcentem, jsou Australani dost militantní …

Ale tak je to správně, kámo. REPREZENTOVAT ODKUD JSI musíš víc, než cokoliv jiného. Tak to prostě je.

- Plánuješ nějaké turné, během kterého by ses mohl zastavit i v Čechách?

Jo, dal jsem do kupy svou kapelu a jedeme nějaké koncerty po Evropě. Máme domluvený Švýcarsko a pár dalších míst. Je to jen na promotérech, aby se mi ozvali.

- Chtěl bys ještě něco dodat na závěr?

Koukněte se po mojí desce. Kdyby jí neměli u vás v shopu, vlezte na stránky www.suspectpackages.co.uk Kontroluj to, protože všechno je o vibracích, nebo ne?

 

 
 
 
 
 

 

© 2005 All rights reserved. Love Planet.